بانک پاسارگاد
تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۹ ق.ظ
مطالعات یکپارچه زیست محیطی جاده «رحیم اباد به کلاچای» تهیه شود
مطالعات یکپارچه زیست محیطی جاده «رحیم اباد به کلاچای» تهیه شود قزوین- در جلسه فوق العاده برنامه ریزی مشترک استانهای قزوین و گیلان مصوب شد مطالعات زیست محیطی جاده «رحیم اباد به کلاچای» به صورت یکپارچه ارائه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه فوق العاده برنامه ریزی که صبح پنجشنبه با حضور محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، زاهدی استاندار قزوین، زارع سرپرست استانداری گیلان، داود محمدی، سیده حمیده زرآبادی و بهمن طاهرخانی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران دستگاه‌های اجرایی در کار گاه شماره یک پروژه قزوین، رحیم آباد به کلاچای برگزار شد گزارشی از وضعیت اجرای طرح و مشکلات زیست محیطی ارائه شد. در این جلسه گفته شد قرارداد این پروژه در سال ۹۲ بسته شد و پیشرفت فیزیکی طرح در حال حاضر ۲۳ درصد و اشتغالزایی مستقیم طرح ۵۰۰ نفر و غیر مستقیم ۵۰۰۰ نفر است. به گفته کارشناسان ۵۰ میلیون لیتر صرفه جویی در سوخت در دوره ۵۰ ساله، ۱۰۰ کیلومتر کوتاه شدن مسیر ، دسترسی به مناطق محروم و کوتاه شدن کریدور شمال به جنوب تا ۴۲ درصد و کاهش هزینه ترانزیت تا ۳۲ درصد از مزایای اجرای این پروژه است. جلیلوند نماینده سازمان محیط زیست در این جلسه گفت: با نگرش حفظ محیط زیست و رویکرد حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی موافقت شد تا کار انجام شود اما الان از روستای ویار کیلومتر ۶۰ موضوع منابع آبی نینه رود مطرح شده و برای اینکه چشمه نینه رود آسیب نبیند باید مسیر تغییر کند. وی افزود: چون در استان گیلان مطالعات انجام نشده گفته شده باید مطالعات یکپارچه انجام شود لذا نتیجه این شده کار متوقف شود، و تاکنون ۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است. جلیلوند اظهار کرد: عبور مسیر پروژه از مناطق حفاظت شده مشکل ساز است و منطقه ادعایی محیط زیست فعلاً منطقه تیراندازی ممنوع است برای حفظ حیات وحش و محیط زیست باید اقدام شود. وی ادامه داد: در ۱۰ کیلومتر از مسیر منطقه الموت مشکل داریم اساساً مجوزهای پروژه ملی در سطح کشور صادر می‌شود. جلیلوند بیان کرد: برای این پروژه پیشنهاد مشخص داریم با کار موافقیم مراحل قانونی و مجوز محیط زیست باید گرفته شود برای همکاری از آمادگی لازم برخورداریم. وی گفت: در گیلان بخشی از جاده از جنگل می‌گذرد که الزاماتی مثل احیا جنگل و تغییر واریانت و مسیر دارد که همه باید ملزم باشیم همکاری کنیم. جلیلوند تصریح کرد: الزامات محیط زیست استخراج شده است تا مجوز صادر نشده کار ادامه نیابد اما هنوز گزارش زیست محیطی گیلان داده نشده و باید برای آسیب‌های زیست محیطی فکر شود. کدخدایی از وزارت راه گفت: راه موجود را تعریف کردیم و شیب مسیر اجازه می‌دهد کار در گیلان ادامه یابد. وی یادآور شد: مشاور گرفته شده تا کار مطالعات زیست محیطی به مدیریت اجرا برسد. مدیران استان گیلان گفتند: ۷۰ کیلومتر مسیر در گیلان است و سال ۹۶ تعریض جاده رحیم آباد به کلاچای انجام شد، ۹ کیلومتر مسیر چون در حال ساخت سد هستند باید ارزیابی شود که ارزیابی زیست محیطی ندارد و بعد از تونل در محدوده مشکلات زیست محیطی است. محمد قاسمی دادستان قزوین گفت: ضمانت اجرایی طرح باید مشخص شود چون زمان مفید پروژه از دست می‌رود، شش سال فرصت از دست رفته و قطره چکانی مشکلات مطرح می‌شود. منابع ملی هدر رفته است اگر در یک دستگاه کاری نشد باید پاسخگو بود مصلحت نیست کار متوقف شود. سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی هم گفت. اگر مسئولان پاسخ ندادند مبنای ما موافقت با ادامه کار باشد. ‌‌ داود محمدی دیگر نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی افزود: اصل پروژه پذیرفته شده و بهتر است راه موجود و مسیر دیگری اگر هست ادامه یابد، اگر در اصل کار توافق است کار متوقف نشود، اجازه دهیم نقاط مشترک ادامه یابد. حسن پسندیده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین نیز گفت: از کیلومتر ۹ تا ۴۳ مسیر جدید است و ادامه کار منطقی نیست. کد خبر ۴۶۷۵۹۷۶
لینک منبع خبر: اینجا کلیک کنید